Het Colosseum: les 3

De tijd gaat erg snel want het is onze derde les alweer. De lessen die nu gaan komen, zijn vooral lessen waar de leerlingen zelfstandig aan hun onderzoek werken. Zo ook vandaag waar de leerlingen verder gingen met het zoeken van antwoord op hun onderzoeksvraag. Dit was eigenlijk niet helemaal volgens de planning maar omdat zij de vorige les het beantwoorden van de vraag nog niet af hadden gekregen, mochten zij hier deze les nog even aan werken. Wij denken dat het onderzoek ook deels niet afgekomen is omdat wij eerst nog een stuk klassikaal met de leerlingen hebben gedaan en hen daarna te weinig tijd hebben gegeven. De leerlingen zouden deze les naast het uitvoeren van het onderzoek, ook een presentatie voor de resultaten voorbereiden.

De les begon met een korte terugblik op de vorige les. Wat wij tijdens deze terugblik aanstipten was de rumoer die in de klas was ontstaan en het gebrek aan samenwerken. De leerlingen waren het eens met onze opmerkingen en wilden deze les erg serieus aan de taken gaan werken. We zagen ook gelijk kinderen die rechtop hun stoel gingen zitten en al klaar zaten met pen en papier. Zo verliep het eerste gedeelte van de les rustig. Er waren nog momenten waarop wij de klas moesten waarschuwen, maar in principe waren wij erg blij met deze vooruitgang.

De groepen waren goed bezig met hun onderzoek. Er zaten groepen tussen die ontzettend mooie verhalen schreven die te maken had met hun onderzoeksvraag. De kinderen die nog moeite hadden met het vinden van informatie, kwamen wij uiteindelijk helpen en sturen omdat zij niet vooruit kwamen.

Al gauw waren er groepen die klaar waren met hun onderzoek. Zij mochten verder met het voorbereiden van de presentatie. De leerlingen waren enthousiast! Veel groepen hadden ervoor gekozen om de resultaten te presenteren aan de hand van een toneelstuk. Er was een groep die een ontzettend leuk verhaal had gemaakt die zij ook gingen uitbeelden. Wat wij jammer vonden om te zien, was dat alle groepen een toneelstuk hadden gekozen als presentatie. Ons idee vooraf de lessenserie was dat de leerlingen met creatieve ideeën kwamen waardoor er een variatie aan presentaties zouden komen. Wij hadden daar beter op in kunnen spelen door een brainstorm met de leerlingen te houden over creatieve manieren van presenteren.

Tijdens het voorbereiden van de presentaties werden de leerlingen weer wat rumoeriger. Ze hadden hun ruimte nodig voor het toneelspelen, maar botsten vaak met andere groepen doordat zij allemaal in de klas aan het voorbereiden waren. Er werd een groep naar de gang gestuurd om te oefenen wat al gelijk voor meer rust zorgde. De leerlingen waren nog niet helemaal klaar met het voorbereiden waardoor wij ervoor kozen om buiten de lessen om de leerlingen één moment te geven om ons te laten zien wat zij al hadden. Dit was niet veel. Wij kwamen daarom met tips om hun te helpen in de hoop dat de presentaties wat beter uit zouden vallen. Wij zullen het de volgende les zien.

Yavanna en Imane

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: