De snoepfabriek van Sinterklaas: les 1

14 november 2013

Vandaag hebben we de lessenserie geïntroduceerd in de beide groepen. Dit hebben we gedaan door binnen te stormen met een grote brief terwijl onze mentoren bezig waren met lesgaven. We vertelden de kinderen dat het een zeer belangrijke brief was, waarschijnlijk door Sinterklaas geschreven. Dit was te zien aan het mooie zegel waarmee de brief was afgesloten. Vervolgens hebben we het filmpje laten zien dat ook in de brief zat. We hadden meteen de aandacht van alle kinderen. Ze werden erg druk en staarden met grote ogen, waarin het enthousiasme was af te lezen, naar het beeldscherm waarop Sinterklaas een boodschap voor ze had. Na het filmpje wilden de kinderen meteen aan de slag, we moesten moeite doen om de aandacht van de kinderen weer te krijgen. Toen we deze eenmaal weer hadden, hebben we aan ze uitgelegd dat we in groepjes van zes naar de snoepfabriek zouden gaan. Eenmaal in de snoepfabriek gingen ze aan de slag met twee verschillende proeven, waarin het gebruik van mond en neus centraal stonden.

Tijdens de eerste proef moesten de kinderen verschillende bekende etenswaren proeven en vervolgens blind (met blinddoek om) en zonder neus. We verbaasden ons over het feit dat veel kinderen precies wisten wat ze aten zonder neus en met een blinddoek om. We denken dat dit kwam doordat de kinderen tijdens de eerste keer proeven ervoeren hoe de vorm en structuur van de verschillende etenswaren in elkaar zat.  Dit hebben ze waarschijnlijk herkend bij het blind en zonder neus proeven. Daarom hebben de proef op een gegeven moment veranderd. We hebben het gewone proeven achterwege gelaten en in plaats daarvan met de kinderen besproken wat voor etenswaren er voor ze op tafel stond. We hadden voor hen als hulp naast de bakjes met stukjes een nog hele versie neergezet, zodat de kinderen een beter beeld zouden hebben. Dit hielp. We kregen de gewenste resultaten. Na deze proef bespraken we met de kinderen of we genoeg hadden aan alleen de mond of dat misschien een ander orgaan ook meewerkte. De kinderen kwamen vaak meteen op de neus. Bij andere groepjes moesten we zelf wat meer aanwijzingen geven. Vervolgens stelden we voor om te testen of we echt de neus nodig hebben voor het proeven. Dit deden we door het uitvoeren van een tweede proef.

De tweede proef bestond uit het proeven van een keelsnoepje met en zonder het gebruik van de neus. De kinderen waren erg gefocust en er werd dan ook bijna niet gesjoemeld met het dichthouden van de neus. Het was vooral grappig om te zien hoe de gezichten van de kinderen vertrokken  op het moment dat ze de neus open mochten doen en een grote hap lucht moesten nemen. De meeste kinderen begonnen te wapperen met hun handen schreeuwend dat het heel heet was in hun mond. Dit was het gewenste effect, omdat ze op deze manier ervoeren dat ze de neus wel degelijk nodig hadden bij het proeven van iets.

Al met al was het een leuke eerste dag en toen we de kinderen vroegen hoe ze het vonden kregen we veelal antwoorden als: ‘het was zo leuk!’ en ‘ik wil nog een keer proeven’. We zijn er wel meteen na de eerste groep achter gekomen dat we de nepcadeaus moesten bedekken, omdat deze de kinderen erg afleidde. Tevens hadden we niet echt rekening gehouden met het sinterklaas journaal, waarin Sinterklaas een ander probleem heeft. Ook raakten sommige kinderen in paniek toen ze hoorden dat er pieten ziek waren. Daarnaast hadden twee kinderen in groep 1/2b door dat ik Sinterklaas speelde, maar waren dit snel vergeten toen Sinterklaas zei dat ik en Arthur goeie vrienden van hem waren. Voor de volgende lessen moeten we tevens rekening houden met het feit dat Sinterklaas de kinderen heel erg bezighoudt, dus een gesprek na het filmpje is op zijn plaats om de kinderen te kalmeren.

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: