De snoepfabriek van Sinterklaas: vooronderzoek

24 oktober 2013

Voor een opdracht van de Universitaire Pabo van Amsterdam hebben we een lessenserie ontwikkeld met het onderwerp smaken en geuren. De les is ontwikkeld voor een kleutergroep van een basisschool in Amsterdam Nieuw-Sloten. Het thema van de lessenserie is De snoepfabriek van Sinterklaas. In de lessen komen de kinderen er achter welke smaken er zijn en waarmee je proeft door telkens proefjes met eten uit te voeren in de snoepfabriek.

Voordat de lessen af waren hebben we een aantal stappen doorlopen om er zeker van te zijn dat de lessen aansluiten bij de voorkennis en de belevingswereld van de kinderen. Om te beginnen hebben we een gesprek gevoerd met een wetenschapper die ons veel kon vertellen op het gebied van smaken en geuren. Hij heet ons er op gewezen dat er leuke, simpele proefjes zijn om te kunnen ervaren dat je niet alleen met je mond kan proeven, maar ook met je neus. Dit was de eerste stap in de ontwikkeling van de lessenserie.

Vervolgens hebben we in de kleutergroepen vooronderzoek uitgevoerd om erachter te komen wat de kinderen al wel en vooral wat ze nog niet weten. Met de gegevens van dit onderzoek konden we leerdoelen op stellen die we willen bereiken met onze lessenserie. We hebben de beginsituatie gemeten door gesprekken te voeren met de kinderen terwijl ze aan het eten zijn. Dit hebben we zo gedaan omdat kleuters niet kunnen lezen en schrijven en graag willen vertellen over ervaringen die ze meemaken. Het eerste gesprek vond plaats tijdens het tussendoortje met de hele groep. Nadat ze hun eten op hadden, lieten we ze de eigenschappen van hun eten opnoemen. Het tweede gesprek vond plaat met een willekeurig groepje van zes kinderen. Deze keer hadden we zelf eten meegenomen. Voor elke smaak iets. Daarna hebben we weer gevraagd om eigenschappen van het eten op te noemen. Dit onderzoek verliep zoals we hadden gepland. Er waren geen problemen waar we tegenaan liepen en resultaten lagen in de lijn van de verwachting. Aan de hand van deze resultaten hebben we de lesdoelen kunnen maken.

Vervolgens hebben we gebrainstormd over de mogelijkheden die er zijn en de beperkingen. Een beperking is bijvoorbeeld dat de kleuters niet kunnen lezen en schrijven. Dit hebben we opgelost door de opdrachten te geven via verschillende filmfragmenten. Ook is het voor kleuters lastig om zelf onderzoeksvragen op te stellen en te voorspellen en ze vervolgens met een onderzoek te beantwoorden. Daarom hebben wij gekozen om de lessen vooraf te ontwerpen en niet de lessen af te laten hangen van vragen die de kinderen zouden gaan stellen. Ten slotte moesten we rekening houden met de korte spanningsboog van kleuters. We wilden betrokkenheid creëren door een spannend verhaal te bedenken die aansluit op de belevingswereld van de kinderen. Aangezien de les wordt uitgevoerd in de Sinterklaasperiode hebben we het verhaal zo bedacht dat de kinderen het gevoel krijgen dat ze door de onderzoeken uit voeren Sinterklaas helpen. Ook laten we de kinderen veel met hun zintuigen doen, zijn de proefjes niet te lang en voeren ze de proefjes uit in kleine groepjes.

Dat we op deze manier de kinderen onderzoek kunnen laten doen hebben we te danken aan de mogelijkheid dat we een snoepfabriek op de gang in de school kunnen bouwen met doeken en versieringen. Deze staat buiten het lokaal zodat de kinderen geen last hebben van andere leerlingen en het zorgt voor een spannend effect. Want hoe vaak maakt een kleuter het mee dat hij of zij Sinterklaas mag helpen in een echte snoepfabriek door het proeven van eten?

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: