Evalueren van onze lessenserie

Ojee, een wetenschapsles en ojee, ook nog eens de bovenbouw en ojee nu moeten we ze ook nog zelf laten ontdekken. Dit beschrijft wel ongeveer de eerste gedachte die in ons omging. Voor de kinderen was het ook erg nieuw en zij vonden de manier van lesgeven even wennen. In de eerste les hebben we veel gewerkt met suiker – misschien achteraf niet zo slim, want de leerlingen stonden te stuiteren. Of dit daadwerkelijk lag aan de suiker kunnen we natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Drie leerkrachten voor de klas is natuurlijk ook niet niks en best een beetje wennen, voor de leerlingen en voor de leerkrachten!
Voorafgaand aan het uitvoeren van de lessen, was het erg fijn om in een groep van drie personen te zitten. Er zijn tijdens het brainstormen per slot van rekening meer gedachtes bij elkaar. Het uitvoeren van de lessen hebben we als iets minder succesvol ervaren. Niet omdat het vaak fout ging, maar omdat drie leerkrachten in de klas toch wel heel erg druk is zelfs wanneer wordt bepaald wie welk deel van de les uitlegt.

In de tweede les van deze lessenserie stond geuren centraal. Tijdens het brainstormen waren we op het idee gekomen om de kinderen appel en ui te laten proeven zonder neus. In theorie klonk het proefje er goed, maar de volgende keer is het toch beter als we de appel en ui schrapen en niet snijden. De leerlingen proefden elke keer het verschil, waardoor onze eigen hypothese van de les helaas niet klopte. De derde les was naar onze mening een geslaagde les. De kinderen waren druk, maar wel druk met het onderzoek bezig. Dit was precies wat we wilden. De kinderen begrepen goed wat wij van ze wilde wat betreft de hypotheses opstellen en de conclusies trekken. De voorafgaande lessen hebben dus een positief effect op de leerlingen gehad en de leerlingen hebben er duidelijk wat van geleerd.

Les vier was alweer de laatste les van deze lessenserie, maar het was zeker een geslaagde les. Omdat de opdracht vrij groot was konden alle kinderen op hun eigen manier bijwerken. Wanneer je van knutselen hield, maakte je de poster mooi, wanneer je van het opzoeken hield, zat je achter de pc, voor ieder wat wils. Ook viel het ons op dat er rust ontstond bij zowel de docenten als de leerlingen, doordat de les slechts door twee docenten werd gegeven in plaats van drie.

 

Freddie, Laura, Romee

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: