Hoi wij zijn Ruben hebing en Simone van Doorn, studenten aan de Universitaire Pabo van Amsterdam. Voor het eerste ULP van het nieuwe schooljaar is het de bedoeling dat wij een lessenserie gaan ontwerpen, dat werkt volgens het principe van Onderzoekend en Ontwerpend Leren. Samen kozen wij voor het onderwerp Topsport, omdat het ons een leuke en interessante uitdaging leek om hier een lessenserie bij te ontwerpen. Om te beginnen hadden wij een afspraak met een wetenschapper van de Universiteit van Amsterdam.
Het was de bedoeling dat we tijdens dit bezoek zoveel mogelijk vragen aan hem te stelden en informatie loskregen. Al snel kregen we een beeld over wat er allemaal komt kijken bij het leven van een topsporter. Na het bezoek aan de wetenschapper vond er een vooronderzoek plaats. Dit verliep volgens een stappenplan die we bij de lessen ‘instructie ontwerpen’ aangeboden kregen. Door een vooronderzoek uit te voeren wisten wij op welk niveau we de opdrachten moesten ontwerpen die we voor de kinderen voor ogen hadden. Een probleem waar we tegen aanliepen was ‘hoe zorg je er voor de dat de vraag naar informatie daadwerkelijk uit de leerlingen komt?’ ‘Hoe maak je de lessenserie onderzoekend vanuit de leerlingen?’
Blog 1
Geplaatst in Topsport
Getagged ruben h, simone van d
Geplaatst door topsportupva op 13 december 2011
https://wetenschappenopschool.wordpress.com/2011/12/13/blog-1/
Vorige bericht
‘Een baby kan nog helemaal niet zingen’
‘Een baby kan nog helemaal niet zingen’
Volgende bericht
Les 2: Oefenen met gevoelens
Les 2: Oefenen met gevoelens
Een reactie plaatsen
Categorieën
- anneliesenkim
- annelotennadie
- annemarijncaterina
- annemarise
- arthurstefan
- bartjoosse
- elineenninavulkanen
- elsamarcojessica
- fvmuis
- gwenenyvette
- hilderinklee
- ilsebleeker
- inspileer
- iriswiegertjes
- jalesacarter
- jasmijnenkirsten
- jeffreymarielle
- jimnadanielle
- jovanaupva
- Karien & Renée
- lennertgroot
- lessenseriesport
- liannenaira
- liekeroos
- lisaennienke
- lisamoorman2012
- lotteruben
- lvanangeren
- manonenelsemiek
- Mare en Sharon
- margreetrutten
- marthekirstysarah
- masjaswaantje
- merelpaul
- mmmarleennn
- Evaluatie van de lessenserie
- Les 4 – Communiceren en verdiepen: waarom is de spiekbrief geschreven en hoe werkt ‘ie?
- Les 3 – Testen en bijstellen: hoe werkt de spiekbrief?
- Les 2 – Ontwerpvoorstel uitvoeren: de spiekbrief voor Sinterklaas
- Les 1 – Probleem constateren: Sinterklaas koopt verkeerde cadeaus!
- moniquemeij
- muziekbeleving
- myrthegabrielle
- robinjiska
- roossjuull
- sarinaenlisanne
- suzanneanke
- topsportupva
- Universitaire Pabo van Amsterdam
- willemijnmaudkirsten
- yavannaenimane
Archief
-
Meest recente berichten
- annelot Archeologie bart Cerise Cheyenne Coby Evaluatie experiment Freddie geuren Gladiatoren Gwen internet iris jimnadanielle Josine Juliette Poulen kirsty kleurstof kleuters Laura Laura Bisschop Lennert les 1 Les 2 Les 3 Lessenserie lisa logboek lotte Mandy Noordzij Margreet Rutten marthe masja merel de w. Merel van O. Monique Meij Musicologie Muziek muziektestjes muzikaliteit nadie niels nienke onderzoek ontwerpen OOL paul proeven Romee Romeinen Roseanne Hoogewerf ruben h ruben k sarah simone van d simone w. Smaken smaken en geuren smelten stollen swaantje terugblik topsport ulp8 ULP 8 vla vooronderzoek voorspelling vulkaan vulkanen welmoet Yvette zoet zout
Meta