Geuren en smaken, les 4.

Les 4: we gaan presenteren!

 

In deze les kwamen stap 6 en 7 uit het onderzoekend en ontwerpen leren naar voren.

  • presenteren van de resultaten
  • verdieping in het onderwerp

 

In de vorige les hadden we aangegeven welke criteria er voor de presentaties waren. De criteria zijn:

  1. De presentatie mag maximaal 10 minuten duren, over één proefje.
  2. De conclusie van de leerlingen is verwerkt als tekening, foto, tekst, tabel of grafiek tot een presentatie, om het leerdoel te visualiseren.
  3. De presentatie kent een inleiding, middenstuk en slot.

 

We waren al iets vroeger klaar met de voorbereidingen, dus de docent vroeg ons of we iets eerder het lokaal in wilden komen, omdat de leerlingen nog bezig waren met de voorbereidingen voor de presentaties die we in de middag zouden houden. De leerlingen waren druk bezig met hun posters en de tekst die ze gingen vertellen in tijdens de presentatie. Ze waren erg enthousiast over hun onderwerp en wilden dit allemaal aan ons vertellen.

Wat ons al gelijk opviel was dat de docent een formulier had gemaakt waarop de leerlingen hun presentatie voorbereidden. Op het formulier stonden een aantal stappen die de leerlingen doornamen tijdens hun presentatie. Hierdoor werd de presentatie voor de leerlingen gestructureerd.

 

 

In de middag begonnen we de les met nog een keer herhalen wat we in deze les gingen doen. Hierbij gaven we aan dat we deze presentaties niet gingen beoordelen met een cijfer, maar dat we wilden zien wat de leerlingen voor concepten hadden bedacht met de daarbij behorende conclusies.

Bij elke presentatie vulden wij allebei een evaluatieformulier in over de presentatie, omdat we wilden kijken in hoeverre de leerlingen dit vaardigheidsdoel hadden behaald. Wij gaven ook de docent van de klas zulke formulieren met de vraag of zij die ook per groepje wilde invullen. Hierdoor hadden we ook een objectieve meting van de presentaties. Bij alle presentaties lieten we een aantal leerlingen een tip en een top geven aan de presentators. Nadat alle presentaties waren gegeven hebben we de leerlingen bedankt voor hun inzet.

Hierna begonnen we aan de laatste stap uit het onderzoekend en ontwerpen leren: verdieping in het onderwerp. De laatste stap van het onderzoekend en ontwerpend leren vond plaats aan de hand van een soort college. Hierbij legden we de concepten die in de les behandeld zijn nog een keer uit aan de leerlingen en bevestigden we hun conclusies.

 

Met dit laatste college waren we aan het einde gekomen van de les en de lessenserie. We sloten af door aan alle leerlingen een wetenschapsdiploma te geven dat ze zeker verdient hadden!

 

 

Een reactie plaatsen

Plaats een reactie