Les 2

Dit is dan echt ons laatste blog. Het bleek dat les 2 niet was gepost en dat zou natuurlijk zonde zijn. Dus bij deze:

Les 2 kreeg als thema ruiken. De les begon met een kleine terugkoppeling naar de eerste les. De leerlingen wisten nog best veel te vertellen over de eerste les en werden meteen enthousiast voor de tweede les.
Na de terugkoppeling een kleine introductie over de neus. Met behulp van een plaatje leerden de leerlingen hoe de neus werkt. Nu de leerlingen dat ongeveer wisten, werd het tijd om te onderzoeken of het wel echt goed werkt.

Dit keer waren er weer 3 proefjes. Het eerste proefje was het ruiken aan uien. De ene helft van de ui doe je eerst in het water. De andere ruik je direct. Wat is het verschil? De leerlingen vonden het vooral heel erg stinken, maar kwamen er ook achter dat je de ui minder goed rook als je de ui in het water legt.. Gelukkig!

Het tweede proefje waren verschillende bakjes met verschillende geurtjes. Deze geuren mochten de leerlingen plaatsen van 1 naar 5. Op nummer 1 stond een geurtje dat ze heel lekker vonden. Op plaats 5 stond een geurtje dat ze helemaal niet lekker vonden. Op deze manier leerden ze goed te ruiken en goed na te denken over wat ze lekker vonden. Het was ook grappig om te zien dat de leerlingen hele andere smaken hadden en daar waren ze dan ook onderling heel erg mee bezig.

ruiken1

Het laatste proefje was blind ruiken. De ingrediënten zaten in washandjes waar de leerlingen niet doorheen konden kijken. Ze mochten opschrijven wat ze dachten dat het was. Aan het eind van de les waren ze natuurlijk allemaal heel erg benieuwd wat er nou echt in zat. Gelukkig konden we de leerlingen dit vertellen en konden ze thuis allemaal rustig slapen.

Dit was dan echt onze laatste blog. Bedankt voor het lezen en laat gerust een reactie achter.

Vergeef eventuele spel- en typfouten, het is bijna vakantie.

Groetjes, Diede en Frederique

Ps. Alvast fijne feestdagen en uiteraard een gelukkig nieuwjaar.

Gelukkig Nieuwjaar2

Een reactie plaatsen

Plaats een reactie