Topsport vooronderzoek

Hoe word je een topsporter? Deze vraag zal beantwoord worden in een lessenserie die ontwikkeld wordt over Topsport. De lessenserie is opgezet volgens de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren. (http://www.ecent.nl/artikel/1050/Onderzoekend+en+ontwerpend+leren/view.do)
Belangrijk binnen deze didactiek is dat de leerlingen veel inbreng hebben tijdens de lessen. Dit is ook een belangrijk punt geweest bij de ontwikkeling van de lessenserie. De lessenserie wordt ontwikkeld voor leerlingen uit de middenbouwgroep en wordt uitgevoerd in groep 5. Om de lessenserie zoveel mogelijk te laten aansluiten op de leerlingen is er een vooronderzoek gedaan in de klas. De leerlingen moesten een vragenlijst invullen over topsport. Doen zij aan sport en doen zij aan topsport? Het misconcept dat in het vooronderzoek naar voren kwam is dat elk kind denkt dat hij of zij al een topsporter is als je aan een sport doet. Er is niet alleen een vooronderzoek uitgevoerd om de lessenserie zo perfect mogelijk te maken, ook is er contact geweest met een wetenschapper. De wetenschapper vertelde over de verschillende onderdelen (motivatie, conditie, lichaamsbouw, voeding) van topsport en wat belangrijk is voor een topsporter. Hij gaf goed aan wat belangrijk was om in de lessenserie te verwerken. Met alle informatie die er uit het vooronderzoek is verkregen en met alle ideeën die de wetenschapper Jan Hindrik Ravesloot ons gegeven heeft zijn wij begonnen met het maken van een lessenserie die de leerlingen zal activeren, uitdagen en zal enthousiasmeren over het onderwerp topsport. In het volgende blogbericht zal dieper worden ingegaan op de lessenserie. Wij houden u op de hoogte via deze site!

Een reactie plaatsen

Plaats een reactie