Blog 2–les 1

Het eerste gedeelte van onze lessenserie heeft plaats gevonden . De confrontatie. Aangezien de lessenserie niet werd uitgevoerd in onze eigen stageklas waren we niet zo bekend met de leerlingen. Nadat we kort onszelf hadden voorgesteld kwam er een topsporter op bezoek in de klas. Onze topsporter was rugbyster in het nationale Nederlandse rugbyteam, ze was 30 min aan het woord. Ze vertelde over wat er allemaal bij komt kijken als je aan topsport doet. Wat je moet laten (staan) om topsporter te zijn? Ook toonde ze nog wat spectaculaire foto’s van een recente EK-wedstrijd.  Vervolgens kregen de leerlingen de gelegenheid om vragen te stellen aan de topsporter. Een punt van aandacht hierbij is dat je als docent er wel voor zorgt dat de leerlingen op een gegeven moment niet al te gekke en onnozele vragen gaan stellen. Geef daarom vooraf een tijdlimiet aan en rond dan vervolgens ook daadwerkelijk af. Nadat de topsporter alle vragen had beantwoord was er natuurlijk nog even tijd om een handtekening te vragen, die de leerlingen tot onze verbazing allemaal wilden. Rugby is niet zo bekend in Nederland, maar voor deze leeftijd is iedereen van een Nederlands elftal natuurlijk superinteressant. Na de topsporter volgde er een uitleg over het formuleren van een onderzoeksvraag. De lessenserie moest verlopen volgens het principe van Onderzoekend en Ontwerpend Leren, door de vraag zelf uit de leerlingen te laten komen wilden we aan die criteria voldoen. Om het formuleren van een onderzoeksvraag goed te laten verlopen gingen de leerlingen eerst in groepjes aan de slag met een woordweb. Zo konden ze alles opschrijven wat ze al wisten rondom het woord topsport, en aan de hand daarvan konden zij een onderzoeksvraag formuleren over iets dat ze nog graag zouden willen weten en onderzoeken in deze lessenserie.

Woordweb

 

 

Woordweb

 

Onderzoeksvragen

Pluspunt: confrontatie met een topsport slaat goed aan, de leerlingen luisterden aandachtig naar het verhaal van de topsporter en waren erg betrokken.

Aandachtspunt: Geef de leerlingen de ruimte voor het vragen van handtekening neem dit op in je lesvoorbereiding zodat dit ordelijk verloopt. Geef wat extra informatie over het formuleren van een onderzoeksvraag zorg ervoor de dat leerlingen onderzoeksvragen formuleren waar geen ja/nee antwoord op te geven valt.

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: