Het Colosseum: Terugblik op de lessenserie

Onze lessenserie ging over de Romeinen en het Colosseum. Wij hadden moeite met het bedenken van een leuke lessenserie over het Colosseum. Wij denken dat dit ook te maken had met het onderwerp, omdat wij eigenlijk liever geen Romeinen als lessenserie hadden gedaan. Uiteindelijk zijn wij echter aan gaan sluiten op de stof waar de groep zich op dat moment bevond.

Wat wij achteraf erg merkten, was dat wij teveel uitgingen van het feit dat de groep zou moeten kunnen samenwerken. Uiteindelijk bleek namelijk dat zij hier helemaal niet aan gewend waren en dit dan ook erg moeizaam verliep. Dit zorgde ervoor dat de lessen vertraagd werden omdat wij constant de groep stil moesten leggen en waarschuwen.

In les 2 wilden wij de leerlingen wat leren over kritisch kijken naar bronnen. Dit was moeilijke stof om snel door heen te willen gaan en wij hadden dit onderschat. Achteraf gezien hadden wij hier eigenlijk een hele les aan moeten besteden, omdat het een breed maar ook belangrijk onderwerp was. Uiteindelijk hebben de leerlingen er iets van geleerd maar niet in de frequentie die wij graag hadden gezien. Verder merkten wij dat de bronnen die wij aan de leerlingen gaven, niet erg motiverend waren. De boeken vonden de leerlingen leuk om te bekijken en te gebruiken, maar we hadden niet veel boeken waardoor de leerlingen maar één boek per groep hadden. Wij zaten nog te twijfelen om de leerlingen op de computer informatie op te laten zoeken maar kozen hier uiteindelijk niet voor, omdat de leerlingen moeite hadden met het serieus aan de slag gaan op de computer. Achteraf gezien hadden wij dit beter toch kunnen doen of meerdere boeken voor de leerlingen paraat moeten hebben.

Wat wij in de lessenserie ook merkten, was dat de leerlingen met maar weinig creatieve ideeën kwamen voor een presentatie. De ideeën bestonden uit het maken van een verhaal en dit uitbeelden en het maken van een toneelstuk. Wij vonden dit jammer, omdat wij gedacht hadden dat er één groep zou zijn die bijvoorbeeld een poster ervan zou maken, een andere groep die een toneelstuk zou maken etc. Uiteindelijk bleek dat de leerlingen ook niet goed wisten wat zij onder creatief moesten zien. Dit hadden wij op kunnen lossen door vooraf met de leerlingen bijvoorbeeld een brainstorm hierover te houden.

De uitvoering van de lessenserie zelf als leerkracht verliep in principe soepel. Wij waren goed afgestemd op elkaar in de zin dat wij allebei hetzelfde idee hadden van het einddoel en waren het ook allebei eens met de invulling van de lessen.

Naast een aantal verbeterpunten, vinden wij uiteindelijk dat de lessenserie desalniettemin geslaagd is, omdat de leerlingen uiteindelijk gemotiveerd meededen. Uit de evaluatie-instrumenten bleek daarnaast dat de leerlingen meer geleerd hadden dan daarvoor en dus vooruit zijn gegaan in de informatie die zij al hadden.  

Yavanna en Imane

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Plaats een reactie