Vulkanen: Les 5: De evaluatie

Na een week pauze voor de leerlingen moesten ze dan toch echt laten zien wat zij van de lessen onthouden hadden. De clusters, die we hadden gebruikt om de begrippen te consolideren, hadden tot die tijd steeds in de klas gehangen. De tekeningen van de verschillende vulkanen hingen op de gang (en die hangen daar nog steeds!). Verder zijn de begrippen en de bevindingen in die tijd niet meer besproken.

Een beetje zenuwachtig gingen de leerlingen er goed voor zitten om een zo mooi mogelijke woordspin te maken. Dit hadden zij ook al gemaakt bij het vooronderzoek, maar nu verwachtten wij natuurlijk veel meer mooie woorden die met ‘de vulkaan’ te maken hebben. Dit keer werden de leerlingen nog wat extra uitgedaagd: het was ook nog de kunst om alle begrippen die de leerlingen wisten goed aan elkaar te koppelen. Zo kon het begrip ‘lava’ natuurlijk ook aan het begrip ‘magma’ gekoppeld worden omdat ‘lava’, zolang het nog onder de aardkorst zit, ‘magma’ heet. Al dit soort koppelingen die in de lessen voorbij zijn gekomen konden in de woordspinnen punten opleveren. Wij kunnen u vertellen dat er gelukkig heel wat lijntjes werden getrokken!

Verder moesten de leerlingen laten zien dat zij een experiment konden opzetten. Niet dat zij met spullen aan de gang moesten hoor! Op papier stelden zij een experiment op om een sneeuwpop sneller te laten smelten. De logische (zet je sneeuwpop in de zon) maar ook de creatieve oplossingen (stop je sneeuwpop in de magnetron) kwamen voorbij.

De leerlingen scoorden voor de woordspinnen, aan de hand van het vooraf gestelde format, gemiddeld een 6,2. Voor de experimenten haalden zij gemiddeld een 6,5. Prima scores vinden wij zelf! Op het resultaat voor het opstellen van het experiment zijn wij extra trots, omdat de leerlingen dit nog nooit eerder zo gedaan hadden.

Wij kijken terug op een leuke, leerzame, uitdagende, onderzoekende en ontwerpende lessenserie in groep 6/7. De leerlingen vertellen nog regelmatig, spontaan, van alles over vulkanen. Ze vonden de lessenserie leuk!

Nu rest ons het schrijven van een verslag en het bijwerken van de lessenserie. Als het goed is, is onze lessenserie straks van de site te plukken en kan iedere leerkracht onze lessen gemakkelijk stap voor stap uitvoeren.

Hopelijk heeft u met plezier met ons mee kunnen kijken en misschien dat u onze lessenserie nog eens kunt gebruiken. In de volgende blog zullen foto’s te zien zijn van een aantal resultaten.

Myrthe en Gabriëlle

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Plaats een reactie