Het Colosseum: les 4

Onze laatste les alweer! De kinderen zouden vandaag de resultaten aan de klas gaan presenteren en wij waren erg benieuwd naar het uiteindelijke eindresultaat van deze presentaties. De vorige les leek het alsof de presentaties niet helemaal zouden worden zoals wij hadden gedacht, maar we beseften ons ook dat het nu in de handen van de kinderen lag om een leuk eindresultaat neer te zetten.

De leerlingen kregen eerst nog kort de tijd om de presentaties voor te bereiden. Wij probeerden de kinderen de laatste 20 minuten nog zoveel mogelijk te helpen met voorbereiden. Op het moment dat wij ‘nog 5 minuten’ door de klas heen riepen, begon iedereen haastig zijn spullen te pakken en door de klas heen te vliegen.

Na 5 minuten lieten we de klas in een halve kring zitten zodat iedereen de presentaties goed zouden kunnen zien. Van tevoren hadden wij de klas nog kort eraan herinnerd om de onderzoeksvraag te vermelden en aan het eind te verantwoorden waarom zij bepaalde bronnen gebruikt hadden. Ook wilden wij dat de andere leerlingen goed naar de presentaties zouden kijken en een ‘tip en top’ aan de groep zouden geven.

Eén voor één gaven de leerlingen vervolgens de presentaties. Wij waren verbaasd! Elke presentatie was op zijn beurt weer ontzettend leuk om te zien! De eerste groep had een prachtig verhaal gemaakt over hoe het Colosseum gebouwd was. Er was één persoon in de groep die het verhaal ging voorlezen terwijl de anderen gingen uitbeelden dat zij de keizer en de slaven waren. Zij hadden ook keurig aan het begin van de presentatie verteld wat hun onderzoeksvraag was. Er kwam tijdens de presentatie wat gegiechel uit de klas doordat de keizer leuk werd nagespeeld.  Aan het einde kregen zij veel ‘tops’ uit de klas. Vervolgens mocht groep 2 gaan presenteren die als onderzoeksvraag had waarom er mensen voor de leeuwen werden gegooid. Zij gaven eerst een korte introductie tot de onderzoeksvraag en de bronnen die zij hadden gebruikt, om vervolgens met een verhaal en uitbeeldingen de resultaten te presenteren. Wij merkten gelijk dat deze groep wat minder serieus maar ook wat zenuwachtiger was. Wat erg leuk was aan deze groep, was dat zij voor het einde een rap hadden gemaakt over de resultaten. De derde groep had als onderzoeksvraag hoe de mensen in het Colosseum konden komen. Deze groep ging de resultaten niet in een verhaal vertellen maar via een toneelstuk presenteren. De klas moest hard lachen toen de groep de gladiatorengevechten en paard gevechten op elkaars rug na gingen spelen. De laatste groep had als onderzoeksvraag waarom er water in het Colosseum lag. Zij gingen de resultaten presenteren via een toneelstuk. Het leuke aan deze groep was dat zij het antwoord op de vraag na afloop als enige nog een keer belichten.

Dit was het dan voor ons wat betreft onze lessenserie over het Colosseum. Er waren momenten waarop wij met de handen in de haren zaten, maar uiteindelijk hebben we er zelf ook ontzettend veel van geleerd. De presentaties waren na afloop veel leuker en informatiever dan wij hadden verwacht, dus wij hebben genoten.

Yavanna en Imane

IMG_0752

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: