Topsport les 4 – JA, DAT KAN!!

Afbeelding

Op de vraag in de quiz: “Kan iedereen een topsporter worden?”

Zei iedereen “JA, DAT KAN” – hoofddoel bereikt!

De vierde en alweer de laatste les van de lessenserie over topsport werd vandaag gegeven! Het evalueren van de leerdoelen stond centraal in deze les. Ter introductie van de les lieten wij een filmpje zien van de Olympische Spelen waarbij alle sporten die hierbij horen kort werden weergeven (click op het plaatje hierboven voor de link). De leerlingen reageerden hier enthousiast op en herkenden bijna alle sporten.

Om de voorkennis van de leerlingen te activeren, speelden wij de actieve werkvorm ‘zitten of staan’. De leerlingen moeten gaan zitten als ze denken dat de stelling onjuist is en ze moeten gaan staan als ze denken dat de stelling juist is. Deze werkvorm viel zeer in de smaak bij de leerlingen! Het viel op dat de meeste stellingen goed werden beantwoord.

Vervolgens kwam de post-it weer tevoorschijn. De leerlingen herkenden de opdracht vanuit de eerste les, toen was het resultaat 12 JA en 18 NEE (zie de linker foto). Zij moesten opnieuw antwoord geven op de vraag: ‘Kan iedereen een topsporter worden? Ja, omdat… of nee, omdat…’ Opvallend is dat alle leerlingen die voorheen ‘nee’ ingevuld hadden nu hun mening hadden bijgesteld. Slechts 1 leerling had ja en nee geantwoord (zie de rechter foto).

Afbeelding

AfbeeldingOm te toetsen of de leerlingen de stof goed begrepen hebben, namen wij een vragenlijst af, gevolgd door een learner report. Hierin moesten zij vertellen in welke sport zij een topsporter zouden kunnen worden. Zij kregen een lijst met begrippen en moesten er hiervan zes in het verslag verwerken. Deze toetsen moesten zij individueel maken. De resultaten hiervan waren zeer goed! Ruim 80% heeft de toetsen voldoende gemaakt, sommige leerlingen zelfs foutloos!

Aan het einde van de les was het tijd om te kijken naar de resultaten van de groepsonderzoeken. Één groepje mocht de resultaten presenteren. Daarbij hebben zij verteld hoe ze het hebben uitgevoerd. Het groepsonderzoek is niet in alle groepjes gelukt, dat vonden wij erg jammer. Aan de andere kant was het een vrije opdracht en kon hierbij ook de motivatie van de leerlingen bekeken worden.

Mede door het enthousiasme en het leerresultaat van de leerlingen vonden wij het een zeer geslaagde en sportieve lessenserie!

 

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Plaats een reactie