Les 2: Geurstoffen

In de tweede les lag de nadruk op Geurstoffen. Vlak voor de les spoten we door het hele lokaal Axe deodorant, met het gewenste effect. Toen de leerlingen binnenkwamen, begonnen ze gelijk te klagen “Het stinkt hier! Zet een raam open!” En sommige hielden zelfs hun sjaal of shirt voor hun neus…

Dit was het moment om uit te leggen waar de les vandaag over zou gaan. Veel kinderen gaven al aan dat geur uitmaakt voor hoe iets smaakt. Sommige van hen waren een keer naar de HvA geweest waar ze ook al proefjes hadden uitgevoerd over smaak.

Na een korte introductie begonnen we aan onze eerste proef. Hierbij gingen meerdere kinderen de gang op en mochten om de beurt de klas in komen om geblinddoekt appel en ui te proeven. Met de kinderen in de klas bedachten we eerst een hypothese over wat de proefpersonen zouden proeven.

De meest leerlingen dachten dat de proefpersonen verschil zouden proeven.

De resultaten waren indrukwekkend: Zelfs geblinddoekt en met hun neus dicht wisten alle proefpersonen de twee uit elkaar te houden. Misschien kwam dit omdat we de appel en ui in kleine stukjes hadden gesneden in plaats van te raspen. De proefpersonen vonden de ui wel minder scherp met hun neus dicht.

Tijdens dit proefje werd de klas onrustig. De proefpersonen stonden lang op de gang, de rest van de klas verveelde zich na de tweede proef of wilde óók proeven.

Voor de volgende keer is het eventueel handiger om de proef in groepjes uit te voeren zodat meerdere leerlingen tegelijk de test kunnen doen en iedereen een kans krijgt om de appel en uit te proberen.

Logboek van een leerling

Logboek van een leerling

Het tweede proefje van de les was om een menthol anti-flu snoepje door iedereen te laten proeven.
Dit idee kwam van de wetenschapper: wanneer je je neus dichthoudt proef je als het goed is alleen een zoete smaak en als je je neus opent ineens de sterke menthol. Dit bleek maar deels waar te zijn. Er was een verschil te proeven, maar ook met de neus dicht was er al een mentholsmaak.

We lieten alle kinderen hun ogen en neus dichtdoen en gaven ieder kind een snoepje. Dit duurde te lang. Ieder snoepje moest worden uitgepakt en uitgedeeld. Veel kinderen gluurden stiekem of keken zelfs openlijk in het rond. Het zou efficiënter zijn geweest om van te voren het juiste aantal snoepjes uit te pakken.

Al met al was het een erg drukke les! Dit kwam waarschijnlijk met name door de manier van het uitvoeren van de proefjes. We hadden de proefjes van tevoren beter moeten testen. Volgende keer beter! Dan gaan de leerlingen voor het eerst zelf aan de slag met het bedenken van een proefje.

 

Freddie, Romee en Laura

UPvA jaar 2

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Plaats een reactie