Blog 4. Les 3: Koekjes maken!

De derde les was de les waar de leerlingen het meest naar uit hadden gekeken: we hebben namelijk koekjes gemaakt! Toen een leerling dit bij het opstellen van nieuwe experimenten voorstelde werden de leerlingen al enthousiast, maar nu het moment echt was gekomen werden ze helemaal enthousiast! Wij hadden de weegschalen, mengkommen en producten al klaargelegd en aan het begin van de les stonden alle kinderen daaromheen. Toen we ze allemaal op hun plek hadden gekregen stelden we een onnodige vraag: ‘Wat hadden we ook al weer afgesproken om te gaan doen vandaag?’ Koekjes bakken natuurlijk! Maar we wilden toch nog even met de leerlingen bespreken wat we daar ook al weer mee gingen onderzoeken. Gelukkig wisten ze dat nog: ‘we gaan proeven of je de basissmaken nog proeft als ze in koekjes zitten.’ Helaas moesten we ze meteen teleurstellen, van koekjes bakken (en dus proeven) zou het vandaag niet gaan komen.. Om alle koekjes te bakken zou te lang duren en dan zouden we vanavond nog op school zitten.. Dat begrepen de leerlingen gelukkig. Daarbij vertelden we dat we ook nog een aantal andere proefjes hadden, dat maakte alles goed.

blog13

We deelden de spullen en recepten aan de leerlingen uit en bespraken met ze dat het een beetje vies zou zijn om meteen na het buitenspelen met je vieze handen in het deeg te kneden. Eerst handen wassen dus, en daarna aan de slag. Ze waren lekker en geconcentreerd bezig, een aantal leerlingen nam iets te veel de leiding binnen een groepje, bij de groepjes moesten we even bespreken dat het wel fijn is als iedereen een taak heeft en dat niet een of twee leerlingen alles doen. Dat begrepen ze wel. Verder vonden ze het heel leuk en zagen ze het feit dat we de koekjes vandaag niet zouden eten als goed excuus om dan meer veel koekjesdeeg te eten: ook lekker!blog8
Ze maakten ook zelf de vormpjes voor de koekjes, maar zoals hier onder te zien is, zaten daar nogal grote verschillen in. Om een aantal koekjes niet totaal te laten verbranden en voor iedereen gelijke koekjes te hebben tijdens de laatste les, hebben we, toen de leerlingen uit de klas waren, van alle koekjes weer een deegbal gemaakt, die Mandy thuis in koekjes heeft verdeeld en heeft gebakken.

blog17
Als een groepje klaar was met het maken van koekjes, zouden ze hun vinger opsteken. Dan zouden ze de volgende opdracht krijgen en zo op hun eigen tempo door kunnen werken. Aangezien je blijkbaar nooit echt klaar bent met het maken van koekjes, hebben wij er na een half uur zelf maar een einde aan gebreid. De leerlingen legden hun koekjes netjes op een tafel neer en wasten hun spullen en handen af, zodat we verder konden met een aantal andere proefjes.
Ten eerste hebben we de Smakenproef met ze herhaald, maar nu met als extra smaak umami! Dit was voor de leerlingen weer even wennen, maar ze gingen als een speer en met rust door de proef heen; een groot verschil met de eerste keer dat we de Smakenproef deden. We besproken de smaken bij de bekers en er werden nog maar weinig fouten gemaakt. Nu mochten de leerlingen helemaal zelfstandig twee proefjes achter elkaar maken. Daarbij bespraken we nog een keer duidelijk de regel dat ze als groepje moesten samenwerken. De leerlingen kregen pas een nieuw proefje, als het hele groepje klaar was met het oude proefje. Dit dwong de leerlingen om elkaar te helpen.

Bij de reukproef proefden de leerlingen een mint snoepje met een knijper op hun neus. Het viel ons op de leerlingen deze (simpele) proef ontzettend leuk vonden! Zo evalueert een leerling bijvoorbeeld de lessenserie als volgt:

blog9

Bij de tongproef proefden de leerlingen elke smaak met een wattenstaafje op hun tong, waarna ze in een (zelfgetekende) tong met kleurtjes aangaven waar ze welke smaak proefden. We zijn vergeten om de leerlingen te vertellen dat ze hun tong moesten uitsteken bij het proeven van de smaken. Dom van ons, het was voor de leerlingen moeilijk om precies aan te wijzen waar ze welke smaak proefden. Uiteindelijk bleek de climax: het is voor iedereen verschillend op welk stukje van de tong je proeft. Mandy legde daarbij nog uit hoe dat allemaal zat met je smaakpapillen en de leerlingen leken het wel een beetje te begrijpen. Al met al een leuke maar moeilijke proef.

blog10

Monique Meij & Mandy Noordzij

Een reactie plaatsen

Plaats een reactie